10 hyvää syytä hankkia sähköauto
Sähköautoilu on nyt kovasti pinnalla ja monet autojen valmistajat pukkaavat markkinoille sähköisiä vaihtoehtoja. Monet pitkän linjan perinteisetkin autonvalmistajat ovat tuoneet kuluttajille tarjolle sähköllä toimivia autoja, koska asiakkaita kiinnostaa autoilun tulevaisuus ja ekologisuus. Kannattaako sähköauto sitten heti hankkia omaan käyttöön? Lue tästä artikkelista kymmenen hyvää syytä hankkia sähköauto. Tämän artikkelin lukemisen jälkeen päätös hankkia sähköauto on varmasti helpompi.
Ympäristö
Maapallon tilasta puhutaan nykyisin todella paljon. Ilmastonmuutos on vakava uhka maapallolle ja ilmansaasteet jouduttavat ilmaston lämpenemistä. Autojen pakokaasut ohentavat maapallon otsonikerrosta, jolloin entistä enemmän auringonsäteitä pääsee maahan asti. Sähköautoilu on siis ekologinen liikkumisen muoto. Jokainen haluaa varmasti jättää tuleville sukupolville paikan, jossa asua. Näin ollen on syytä kiinnittää huomiota ilmansaasteisiin, joita sähköautosta ei tule lainkaan.
Päästöt
Sähköautosta ei tule ilmaan mitään pienhiukkasia. Normaali bensiini- tai diesel-käyttöinen auto päästää ilmaan hiilidioksidipäästöjä, jotka kulkeutuvat Maan ilmakehään ohentaen maapallon otsonikerrosta. Sähköauto on siis päästötön vaihtoehto liikkumiseen paikasta toiseen. Monet maailman suurkaupungit kärsivät jo nyt suurista ilmansaasteista ja joissain kaupungeissa on kielletty esimerkiksi diesel-autojen käyttö. Jotkut kaupungit taas rajoittavat autojen liikkumista perustuen rekisterinumeroihin. Parilliseen numeroon loppuvalla autolla saa ajaa esimerkiksi parillisena päivänä.
Sähköauto ei tarvitse bensaa tai dieseliä
Sähköautoista ei siis tule päästöjä Maan ilmakehään, mutta lisäksi sähköauto ei tarvitse fossiilisia polttoaineita voimanlähteekseen. Dieseliä ja bensiiniä tuotetaan öljystä, ja ne luetaankin fossiilisiksi polttoaineiksi, sillä öljy tulee jossain vaiheessa loppumaan maapallolta. Siihen mennessä pitäisi olla joku muu liikkumisen muoto käytettävissä. Sähköauto tarjoaa siihen ratkaisun. Öljy on myös johtanut moniin ympäristökatastrofeihin, sillä esimerkiksi öljytankkereita on joskus ajanut karikolle ja valtava lasti öljyä on valunut mereen. Se on tuhonnut kokonaisia ekosysteemejä käsittäen kasveja sekä eläimiä.
Sähköisiä apujärjestelmiä
Sähköautossa on myös yleensä enemmän sähköisiä apuvälineitä kuin perinteisessä bensa- tai diesel-autossa. Monet auton sähköjärjestelmät syövät virtaa, ja autossa on perinteisesti ollut akku, jota tarvitaan auton käynnistämisessä. Tämän vuoksi sähköisten apujärjestelmien määrä on yleensä ollut rajoitettu. Nyt, kun sähköautossa on huomattavasti suurempi akku, on mahdollista tuoda autoon myös paljon enemmän sähköisiä apuvälineitä. Lisäksi sähköautossa akun varausta seurataan koko ajan, joten harvoin tulee eteen tilanne, jossa sähköauton akku olisikin yhtäkkiä tyhjentynyt.
Sähköauton ominaisuudet
Sähköauto on ajo- ja muilta ominaisuuksiltaan hyvin erilainen kuin perinteinen auto. Tavallisessa autossa on esimerkiksi kiihdyttäessä pieni viive, kun painaa kaasua, jonka jälkeen auto lähtee kiihtymään. Kun taas sähköautossa painaa kaasua, lähtee auto saman tien kiihdyttämään ja voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Tällaisia kiihtyvyyksiä ei ole totuttu näkemään kuin kaikista kalleimmissa ja hienoimmissa urheiluautoissa. Juuri kiihtyvyys houkuttaa monia sähköauton ostajia. Tavallisessa henkilöautossa voit kokea samanlaisen kiihtyvyyden, kuin mitä on totuttu näkemään vaikkapa Ferrarissa tai Lamborghinissa. Sähköautoissa on myös yleensä monia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, esimerkiksi autopilotti tai automaattinen auton pysäköinti taskuparkkiin.
Autossa on vähemmän kuluvia osia
Sähköautossa on huomattavasti vähemmän mekaanisia osia kuin perinteisessä autossa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että mahdollisesti rikki meneviä osia on paljon vähemmän. Sähköautossa ei ole varsinaista moottoria ollenkaan, eikä siihen liitettyjä muita perinteisen auton osia, kuten jäähdytintä, vaihteistoa tai turboa. Sähköauton kallein osa on sen akku, josta sähkövirta ohjataan renkaisiin. Muita mekaanisia osia auton voimansiirrossa ei käytännössä ole. Sähköauto tietysti myös sekin joskus vikaantuu, mutta viat ovat hyvin erilaisia kuin mitä perinteisissä autoissa.
Liikenteen melu
Sähköauto on varsin hiljainen tien päällä. Koska autossa ei ole moottoria, perinteinen auton ääni puuttuu kokonaan. Ainoa autosta lähtevä ääni on se, kun renkaat pyörivät maantietä vasten. Monissa suurkaupungeissa liikenteen melu voi olla todella suuri ongelma, joten sähköautot hiljentävät kaupunkien metelin. Jotkut autonvalmistajat ovat alkaneet keinotekoisesti lisätä ääniä sähköautoihin, sillä erityisesti pihateillä ja suojateillä voi tulla vaaratilanteita, kun jalankulkijat tai pyöräilijät eivät kuule lähestyvää autoa.
Auton tavaratilat
Sähköautoissa on yleensä melko hyvät tavaratilat. Moottori puuttuu kokonaan, joten siinä missä perinteisen auton edessä on yleensä konepelti ja moottori, on sähköautossa toinen takakontti. Auton latauskaapeleita täytyy kuljettaa koko ajan mukanaan, mutta silti sekä etu- että takakontti tarjoavat yleensä paljon enemmän tilaa kuin perinteinen auto.
Olet muotitietoinen
Sähköauto on nykyisin erittäin muodikas valinta. Jos hankit itsellesi diesel-auton, naapurit ja muut tutut voivat ihmetellä valintaasi. Saattaapa joku kaupungilla pysäköidessäsi kommentoidakin autovalintaasi ja sanoa sinua saastuttajaksi. Sähköauto on siis huomattavasti ekologisempi vaihtoehto ja yleisesti hyväksytympi liikkumisen muoto.
Tulevaisuus
Kuten jo aiemmin todettiin, öljy tulee loppumaan maapallolta muutaman vuosikymmenen aikana. Sen jälkeen on oltava jokin vaihtoehto autojen voimanlähteeksi. Autoilun tulevaisuus vaikuttaakin sähköiseltä, sillä muita varteenotettavia tekniikoita ei ole vielä tullut. Voihan olla, että kymmenen vuoden kuluttua kehitetään jokin korvaava ja vieläkin parempi tekniikka, mutta tällä hetkellä sähköautoilla ajellaan ympäri maailmaa tulevaisuudessa.
Ei nyt aivan näin yksinkertaistettuna kannata totuutta sähköautoista pitää. On sähköautossa toki moottori – sähkömoottori. Perussähköautoissa ei ole vaihteistoa, mutta vetopyörästö ja voimansiirto nivelineen on aivan vastaavasti kuin polttomoottoriautoissa. Pyöräntuennat ja vaimentimet ovat myös vastaavat ja mahdollisesti hieman tukevammat suuremman ajoneuvomassan vuoksi. Akusto asettaa omat vastimuksensa niin järkevälle rakenteelle kuin käytöllekin. Sähköauto soveltuu kaupunki- ja lähiökäyttöön, jos latausmahdollisuuksia on riittävästi niin laadullisesti kuin määrällisesti. Maaseutu- ja matkakäytössä sähköauton rajoitteet tulevat asettamasn haasteita. Polttokennoautot, tulevaisuuden autoina, tulevat ratkaisemaan nämä sähköautojen ongelmat niin latauksien kuin matkarajoitteiden/-hidasteiden osalta.